Fairway - zawiły i kręty pas krócej obciętej trawy, wiodący od tee boxu do greenu. Piłkę, którą uderzyłeś, znajdujesz na ogół po prawej lub po lewej stronie od niego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Piłki golfowe - inaczej wodne magnesy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mulligan - uderzenie wynalezione przez pewnego Irlandczyka, który chciał ponownie uderzyć 20 yardowy top driverem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Golf to 10 kilometrowy spacer z wieloma rozczarowaniami i kilkoma cudami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co to jest oksymoron ?
Łatwy par 3

 

 

Słowniczek określeń ważnych dla Handicap Golf

 

A | B | C | E | F | G | H | I | K | L | O | P | R | S | T | W | Z

 

Podane poniżej określenie to oczywiście tylko niektóre z bogatego słownika golfa.
Wybraliśmy je ponieważ mają one największe znaczenie w skutecznej grze w golfa tj. grze na handicap.

 

Albatros - jest to wynik o trzy uderzenia mniej na danym dołku aniżeli par. Możliwy jest wyłącznie na par 5.

 

Approach - jest to drugie uderzenie na par 4 i trzecie na par 5, czyli uderzenie, które ma zapewnić GIR.
Wykonywane może być każdym kijem w zależności od odległości do greenu.

 

Backspin - bardzo silna rotacja wsteczna, po której piłka cofa się po upadku na green.
Możliwa jest tylko z odległości powyżej 40 metrów od greenu. Największy backspin można nadawać piłce wedgami.
Backspin jest efektem określonego technicznie uderzenia oraz dobrej jakości rowków na łopatce kija.

 

Backswing - kolejna po takeaway faza swingu golfowego, polegająca na doprowadzeniu kija maksymalnie w prawo-w górę (dla praworęcznych).

 

Birdie - jest to wynik o jedno uderzenie mniej na danym dołku aniżeli par.

 

Bogey - jest to wynik o jedno uderzenie więcej niż par.

 

Break - poziom nachylenia greenu przed dołkiem.
Uwzględnienie i prawidłowe oszacowanie breaku pozwala na dobry putt na pochyłym greenie.

 

Bunker save - takie uderzenie z bunkra, które umożliwia wykonanie tylko 1 puttu i zrobienie wyniku par lub lepiej na dołku. 

 

Bunkier - jest to przeszkoda na drodze do dołka i oznacza dół wypełniony piaskiem o powierzchni kilkudziesięciu metrów kwadratowych. Bunkry dzielą się na bunkry fairwayowe (przy fairwayu) i bunkry w okolicach greenu.
Do wybicia piłki z bunkra służy specjalne uderzenie wykonywane różnymi kijami (wedge 56 w bunkrze przy greenie i różne irony lub wedge w bunkrze przy fairwayu).

 

Carry - dystans który uderzona piłka pokonuje w powietrzu, zanim upadnie na ziemię.

 

Chip (chipping) - krótkie uderzenie w odległości do 10 metrów od greenu, po którym piłka toczy sie dłużej niż leci. Wykonywane może być wszystkimi wedgami i ironami, a nawet hybrydą czy woodem.

 

Cocking - naturalne wygięcie się nadgarstków do góry w trakcie backswingu.
Prawidłowy cocking umożliwia większą prędkość i lepszy kontakt w momencie impaktu.

 

Condor - wynik o 4 uderzenia mniej na danym dołku aniżeli par. Możliwy jest wyłącznie na par 5 jako hole-in-one.
W historii golfa zdarzył się tylko 4 razy.
  

Top

 

Dead Zone, Red Zone - strefa do 100 metrów od dołka. Doskonałe opanowanie uderzeń z tej strefy (1 uderzenie i 1 putt) zapewnia niski handicap gry.

 

Długa gra - gra w odległości ponad 100 metrów od dołka. W jej skład nie wchodzi tzw. tee-shot, gdyż jest on ułatwiony położeniem piłki na tee i wyborem miejsca. Długą grę gra się na ogół woodami i ironami.

 

Draw - jest to uderzenie po którym piłka startuje lekko w prawo i leci łukiem z prawej do lewej (dla praworęcznych), spadając w linii prostej w stosunku do startu. Piłka toczy się też trochę dalej niż normalnie.
Dobrzy gracze stosują draw do omijania przeszkód na polu oraz do uzyskania określonego efektu toczenia się piłki po jej upadku.

 

Driver - jest to najdłuższy i najtrudniejszy kij golfowy, będący w istocie woodem 1. Pozwala na uderzenia nawet ponad 300 metrów w przypadku zawodowców. Uderza się nim prawie wyłącznie z tee boxu.

 

Downswing (Forwardswing) - następna po backswingu faza swingu golfowego, polegająca na doprowadzeniu kija ze szczytu backswingu do impaktu z piłką.

 

Eagle - jest to wynik o dwa uderzenia mniej na danym dołku aniżeli par.

 

Fade - jest to uderzenie po którym piłka startuje lekko w lewo i leci łukiem z lewej do prawej (dla praworęcznych),
spadając w linii prostej w stosunku do startu. Piłka toczy się też trochę bliżej niż normalnie.
Dobrzy gracze stosują fade do omijania przeszkód na polu oraz do uzyskania określonego efektu toczenia się piłki po jej upadku.

 

Fairway hit - uderzenie z tee (na ogół driverem lub woodem) po którym piłka ląduje na fairwayu.
Jest to korzystne ale nie niezbędne, czasem położenie w lekkim roughie daje lepszą pozycję do ataku na green.
Jest to najmniej istotna z golfowych statystyk, tym niemniej bardzo złe uderzenie z tee może zrujnować cały wynik na dołku.

 

Fat shot - złe uderzenie piłki, w którym łopatka kija uderza ziemię 1-3 cm przed piłką. Powoduje to bardzo krótki lot piłki.

 

Follow-through - ostatnia faza swingu golfowego (po impakcie) gdzie kij powinien być swobodnie prowadzony po wznoszącym się łuku aż do zarzucenia na plecy.

 

Fringe - jest to część greenu, o szerokości ok. 50 cm na jego skraju. Trawa jest tam trochę wyższa aniżeli na greenie.
Na ogół z fringu używa się już puttera.

 

GIR - Green-In-Regulation, to znaczy osiągnięcie greenu w pierwszym uderzeniu na dołkach par 3, w drugim uderzeniu na dołkach par 4 i w trzecim uderzeniu na dołkach par 5. Jest to podstawowy miernik skuteczności gry, najlepiej skorelowany
z niskimi wynikami.
Zawodowcy osiągają ok. 14 GIR, a dobry amator (handicap 6-7) ok. 10 GIR.

 

Top

 

Green - jest to miejsce na którym kończy się dany dołek. Na greenie znajduje się pin czyli flaga oznaczająca położenie dołka. Green jest to powierzchnia kilkuset metrów kwadratowych, na których trawa jest bardzo krótko przystrzyżona i na którym gra się w zasadzie wyłącznie putterem. Każdy green ma określoną prędkość mierzoną w jednostkach od 1 (praktycznie nie istnieje) do 13 (bardzo szybki green). Na polach amatorskich spotyka się greeny o prędkości od 8 do 11, zawodowcy grają
na greenach powyżej 12.

 

Grip - sposób trzymania kija golfowego, jego uchwyt. Jeden z najbardziej istotnych i niedocenianych elementów gry w golfa. Rozróżnia się wiele rodzajów gripów - silny, słaby, Vardona itp.

 

Handicap - poziom gry w golfa, oznaczający ilość uderzeń dodatkowych, które dany gracz musi wykonać aby przejść 18 dołkowe pole ponad 72 standardowe uderzenia.
Najniższym jest handicap 0, oznaczający umiejętności gracza, które pozwalają mu zagrać 72 uderzenia na 18 dołkowym polu.
Handicap 18 oznacza, że dany gracz potrzebuje średnio 18 uderzeń więcej by przejść 18 dołkowe, standardowe pole.
Liczy się handicapy ujemne od 1 do 36 tj od 1 do 36 uderzeń ponad 72, oraz handicapy dodatnie od 1 do 5-7, na jakim to poziomie grają najlepsi zawodnicy na świecie.
Takie handicapy pozwalają zagrać od 1 do 7 uderzeń mniej niż standard pola.

 

Handicap Golf - metoda doskonalenia gry w golfa, pozwalająca systematycznie obniżać swój handicap gry i osiągać coraz lepsze wyniki na polu.

 

Hole in one - jest to sytuacja gdy jednym uderzeniem z tee boxu wbijamy piłkę do dołka.
Możliwe jest to praktycznie wyłącznie na par 3 z uwagi na odległość i jest niezmiernie rzadkie.

 

Hook - jest to złe uderzenie, po którym piłka leci po łuku od prawej do lewej lub od prostej do lewej (dla praworęcznych),
od zamierzonego kierunku.
Wynika albo z nieprawidłowego setupu albo z nieprawidłowego swingu.
Hook może być również celowym i zamierzonym uderzeniem, aby ominąć przeszkodę lub uderzyć zgodnie z zagięciem fairwaya.

 

Hole - oznacza dołek do którego ma trafić piłka. Ma on średnicę 10,8 cm. Znajduje się na greenie.

 

Hybryda - jest to kij golfowy będący połączeniem ironu i wooda. Umożliwia łatwiejsze uderzenie na większa odległość aniżeli odpowiadający mu iron. Pomaga także wybijać piłkę z roughu.

 

Impakt - moment zetknięcia się łopatki kija z piłką w najniższej fazie downswingu. W momencie impaktu łopatka kija powinna być generalnie prostopadle do kierunku uderzenia. Wyjątkiem są uderzenia z celową rotacją boczną (side spin) takich jak slajs czy hook.

 

In-to-out - droga która podąża łopatka kija w swingu golfowym. Od wewnątrz do zewnątrz. Generalnie jest to prawidłowa droga, choć jej przesadzenie może powodować niekontrolowany hook.

 

Top

 

Iron - nazwa kijów golfowych od irona 9 do irona 3. Obecnie irony 3 i 4 zastępowane są hybrydami.
Irony maja lofty od 41 do 23 stopni.

 

Kompensacje - nieprawidłowe i dodatkowe ruchy w trakcie swingu golfowego, których zadaniem jest doprowadzenie główki kija do dobrego kontaktu z piłką w momencie impaktu. Im więcej kompensacji jest niezbędnych to osiągnięcia tego celu,
tym swing golfowy jest mniej powtarzalny i mniej dokładny.

 

Krótka gra - oznacza uderzenia w odległości do 100 metrów od dołka. Potocznie rozumie się przez nią nawet dystans
ok. 40 metrów od dołka. W skład krótkiej gry wchodzi pitching, chipping, gra z bunkrów i putting.

 

Lag - poziome położenie kija w trakcie swingu golfowego, osiągane prawidłowym ruchem technicznym w części swingu zwanej downswing.
Lag zapewnia bardzo dużą prędkość główki kija przy impakcie i co za tym idzie dużą odległość.

 

Lagging - jest to określenie długich puttów. Generalnie na odległość ponad 30 stóp od dołka.
Celem laggingu jest umieszczenie piłki jak najbliżej dołka.

 

Lay up - jest to celowa rezygnacja z uderzenia na green (lub drugie uderzenia na par 5), spowodowane przeszkodą wodną
lub inną. Inaczej mówiąc jest to bezpieczne uderzenie, umożliwiające atak na green z kolejnego.

 

Lie - jest to położenie piłki na ziemi. Może być łatwe gdy piłka leży na fairwayu lub trudne gdy piłka leży w roughie lub pod kątem.

 

Loft - kąt nachylenia łopatki kija. Występują lofty od 65 (lob wedge) do 48 (pitching wedge) w wedgach, od 41 (iron 9)
do 26 (iron 5), od 20 do 13 (woody). Driver ma loft od 10,5 do 8,5.
Loft zapewnia wzbicie się piłki w powietrze po uderzeniu. Im większy loft tym piłka leci wyżej ale i krócej.

 

OB - out-of-bonds czyli wybicie piłki poza granice pola golfowego oznaczone białymi słupkami.
OB karane jest jednym dodatkowym uderzeniem i koniecznością powtórnego uderzenia z tego samego miejsca, z którego uderzyło się piłkę na OB.

 

Out-to-in - droga która podąża łopatka kija w swingu golfowym. Od zewnątrz do wewnątrz. Generalnie jest to nieprawidłowa droga, z wyjątkiem uderzeń specjalnych (celowy silny slajs).

 

Otwarta łopatka - określenie pozycji łopatki kija golfowego w momencie impaktu. Łopatka jest otwarta gdy linia do niej prostopadła pokazuje na prawo od kierunku uderzenia (dla praworęcznych).

 

Par - jest to ilość uderzeń jaka wymagana jest standardowo na danym dołku.
Np. dołek par 5 oznacza, że należy wbić piłkę do dołka 5 uderzeniami. Na każdym standardowym polu golfowym jest 4 par 5, 10 par 4, 4 par 3 co łącznie daje 72 uderzenia.

 

Top

 

Pin - jest to flaga oznaczająca położenie dołka na greenie.

 

Pop-up - nieprawidłowe uderzenie driverem lub woodami, po którym piłka leci bardzo wysoko do góry ale krótko.
Na ogół jest efektem nieprawidłowego przesunięcia ciężaru ciała przy uderzeniu.

 

Postawa otwarta - położenie stóp i ciała w setupie, gdzie linia łącząca czubki palców jest pod kątem w lewo w stosunku
do linii uderzenia (dla praworęcznych). Postawa tego typu powoduje rotację boczną piłki (slajs, fade) i jej lot po łuku w prawo. Postawa otwarta może być celowa lub może być błędem setupu.

 

Postawa zamknięta - położenie stóp i ciała w setupie, gdzie linia łącząca czubki palców jest pod kątem w prawo w stosunku do linii uderzenia (dla praworęcznych). Postawa tego typu powoduje rotację boczną piłki (hook, draw) i jej lot po łuku w lewo. Postawa zamknieta może być celowa lub może być błędem setupu.

 

Pull - jest to złe uderzenie, po którym piłka leci po linii prostej w lewo (dla praworęcznych), od zamierzonego kierunku.
Wynika albo z nieprawidłowego setupu albo z nieprawidłowego swingu.

 

Push - jest to złe uderzenie, po którym piłka leci w prawo (dla praworęcznych), od zamierzonego kierunku po linii prostej.
Wynika albo z nieprawidłowego setupu albo z nieprawidłowego swingu.

 

Putt (putting) - uderzenie na greenie specjalnym kijem zwanym putter. Putt może też być wykonany zza greenu.
Puttowana piłka nie wznosi się w powietrze, a jedynie toczy się po trawie.

 

Putter - specjalny kij służący do uderzeń piłki na greenie, czyli do puttowania. Po uderzeniu putterem piłka nie wznosi się
w powietrze, lecz toczy się po greenie.

 

Pitch (pitching) - krótkie uderzenie z odległości od 10 do 100 metrów od greenu, po którym piłka toczy się krócej niż leci. Wykonywane jest wszystkimi rodzajami wedgy.

 

Rating - jest to parametr określający poziom trudności danego pola. Służy do wyliczania handicapu po grze na danym polu.

 

Roll ratio - proporcja toczenia się piłki w stosunku do jej lotu. Jest różna dla różnych kijów i różnych rodzajów uderzeń.
Dotyczy generalnie krótkiej gry. Np. roll ratio dla pitching wedga przy normalnych chipach wynosi 2 do 1 czyli na jedną jednostkę lotu przypadają 2 jednostki toczenia się na normalnym, prostym greenie.

 

Rough - gęsta trawa poza fairwayem

 

Top

 

Score - wynik osiągnięty w grze na 18 lub 9 dołkach. Mówi się score brutto gdy podajemy tylko osiągnięty wynik lub score netto gdy wynik uwzględnia nasz handicap na danym polu.
Np. gracz z handicapem 18 zrobił wynik 90. Wtedy 90 jest wynikiem brutto, a 72 wynikiem netto.

 

Scratch player - gracz z handicapem 0.

 

Scrambling - to umiejętność zdobycia wyniku par lub lepiej pomimo, że nie wykonaliśmy GIR. Oznacza umiejętność drugiego uderzenia na par 3, trzeciego na par 4 i czwartego na par 5, na tyle dobrze aby, w kolejnym uderzeniu, przy pomocy jednego putta wbić piłkę do dołka.

 

Setup - pozycja ciała przed uderzeniem piłki golfowej. Warunkuje w dużym stopniu cały swing golfowy.
Nieprawidłowy setup wymaga szeregu kompensacji w dalszych fazach swingu, co powoduje, że swing nie jest powtarzalny
i precyzyjny.

 

Shank - złe uderzenie częścią wewnętrzną łopatki kija, które powoduje niekontrolowany skręt piłki w prawo
(dla praworęcznych).

 

Sidespin - boczna rotacja piłki. Powoduje ona skręcanie piłki w płaszczyźnie poziomej.
Czasem jest to efekt pożądany, przy celowym uderzeniu, a czasem efekt nieprawidłowego swingu.
Boczna rotacja pozwala na uderzenia typu draw, fade oraz slajs i hook.

 

Single number handicap - handicap od 1 do 9.

 

Shaft - nazwa rączki kija golfowego, czyli tej części która zaczyna się za jego główką.

 

Slajs (slice) - jest to złe uderzenie, po którym piłka leci po łuku od lewej do prawej lub od prostej do prawej
(dla praworęcznych), od zamierzonego kierunku.
Wynika albo z nieprawidłowego setupu albo z nieprawidłowego swingu.
Slajs może być również celowym i zamierzonym uderzeniem, aby ominąć przeszkodę lub uderzyć zgodnie z zagięciem fairwaya.

 

Slope - jest to parametr określający poziom trudności danego pola. Służy do wyliczania handicapu po grze na danym polu.

 

Spot distance - taki dystans od dołka na którym mamy najlepiej wypracowane dane uderzenie danym kijem.
Np. 80m wedgem 52. Dobry gracz powinien mieć opracowanych 2-3 spot distances.

 

Stableford - system gry w golfa, w którym przyznaje się punkty w zależności od posiadanego handicapu i osiągniętego
na dołku wyniku. Pozwala on zminimalizować straty osiągnięte na 1-2 dołkach przy bardzo dobrej grze na pozostałych.

 

Top

 

Stroke index - określenie stopnia trudności dołka, zwane też handicapem danego dołka.
Znajduje się na karcie gry pod numerem każdego dołka.

 

Stroke play - system gry w golfa, w którym liczy się wyłącznie wynik (score) brutto lub netto.

 

Sweet spot - centralne, bardzo określone miejsce na łopatce danego kija golfowego, które zapewnia maksymalne przeniesienie energii rozpędzonej główki kija na piłkę. Sweet spot ma średnicę ok 0,5 cm lub mniej.

 

Swing golfowy - techniczny ruch kija typu wedge, iron lub wood wykonywany aby uderzyć piłkę.
Dobry, powtarzalny swing jest podstawą precyzyjnych uderzeń w/w kijami.

 

 

Takeaway - pierwsza faza swingu golfowego, polegająca na odprowadzeniu kija od piłki całym ciałem (ręce, barki, tors).

 

 

 

Tee - mały drewniany lub plastikowy kołeczek, na którym stawia się piłkę uderzając ją z tee boxu.

 

Tee box - miejsce od którego rozpoczyna się grę na danym dołku. Popularnie mówi się też tee, pomimo, że to określenie
ma również inne znaczenie. Tee boxy sa oznakowane różnymi kolorami w zależności od poziomu zaawansowania oraz dodatkowo czerwone dla kobiet.
Na ogół czarne tee to tee dla zawodowców, żółte lub niebieskie dla single handicap i białe lub żółte dla graczy z wyższymi handicapami.

 

Tee-shot - pierwsze uderzenie na danym dołku. Na ogół jest to uderzenie driverem (z wyjątkiem par 3) ale może być wykonane każdym kijem.

 

Thin shot - złe uderzenie podobne to uderzenia "top". Kij uderza bardziej w piłkę niż pod piłkę.
Efektem jest niekontrolowany daleki lot piłki.

 

Top - złe uderzenie piłki, w którym łopatka kija uderza w środek lub powyżej piłki. Powoduje to niekontrolowany, daleki lot piłki.

 

Trajektoria lotu - istnieje w dwóch odmianach - poziomej i pionowej.
Jest to tor lotu po którym porusza się uderzona piłka golfowa.
Trajektoria w pionie umożliwia wyższy lub niższy lot piłki i co za tym idzie dystans na który leci (im wyżej tym krócej),
a trajektoria w poziomie powoduje różne zakrzywienia się toru lotu piłki takie jak draw, fade oraz slajs i hook.
Dobrzy gracze potrafią praktycznie dowolnie sterować trajektorią lotu piłki.

 

Up&down - oznacza jedno uderzenie na green i jeden putt do dołka. Każdy scrambling jest up&downem, ale nie odwrotnie. Można zrobić up&down np. z 5 uderzenia na par 4 i zrobić double bogey.

 

Top

 

Wedge - nazwa kijów posiadających loft od 65 do 48. Łącznie istnieje kilka wedgy - 65, 60, 58, 56, 54, 52, 50, 48.
Popularnie niektóre z nich nazywa się pitching wedge (loft 48), aproach wedge (loft 52), sandwedgem (loft 56) i lob wedge (loft 60).

 

Wood - nazwa kijów golfowych obejmująca wood7, wood5 i wood3. Posiadają one loft od 24 do 13.
Gra się nimi na większe odległości aniżeli ironami - od 170 do 240 metrów.

 

Zamknięta łopatka- określenie pozycji łopatki kija golfowego w momencie impaktu. Łopatka jest zamknięta gdy linia do niej prostopadła pokazuje na lewo od kierunku uderzenia.